Bas Vogel Logo

ZOHO Assist 

Overgestapt op ZOHO Assist

17 oktober 2020

Na meerdere jaren met redelijke tevredenheid gebruik te hebben gemaakt van TeamViewer heb ik besloten ook een ander pakket eens een kans te geven zich te bewijzen.

Hiertoe ben ik diverse remote support pakketten gaan onderzoeken en testen: Chrome remote desktop, Windows 10 Quick Assist, AnyDesk, Splashtop, VNC Connect, NetOp, ZOHO Assist en diverse andere. Het aanbod is groot, zeer groot.

Bij het testen het ik gelet op de volgende aspecten:

Algemeen

Ik ben een eenmansbedrijf met slechts een incidentele behoefte aan het verlenen van ondersteuning op afstand. Mijn doel: een redelijk functioneel pakket voor ca. 100,- per jaar.

Ook het werken op afstand op een eigen computer wordt door de meeste aanbieders ondersteund. De basisprogramma's staan echter op mijn laptop en die behoefte is niet zo groot. Wanneer nodig zal ik gebruik maken van het vertrouwde RDP (Bureaublad op afstand) van Windows. Verder is Citrix een bekende aanbieder voor grote bedrijven.

Windows 10 Quick Assist is standaard ingebouwd in Windows 10 maar behoeft een aantal handelingen van de klant, die mij niet voor niets om ondersteuning vraagt.

Chrome remote desktop is Google en Google weet alles al van je. Met deze dienst wellicht ook wat je op de computer hebt staan. Een rede om hier niet voor te kiezen.

Alle andere Quick Support tools fungeren door het downloaden van een uit te voeren bestand dat verbinding maakt met een on-line server. Via die server maak je contact met de klant- computer. Een aantal Quick Support tools geven ook de gelegenheid een directe verbinding tussen de computers aan te leggen. Dit zijn vaak de meer uitgebreide (en daarmee duurdere) pakketten.

De verbinding tussen de computers wordt bij alle pakketten versleuteld (AES 256 / RSA 2048 / TLS 1.2). Hiermee wordt dus geen echt verschil gesorteerd. Een directe verbinding binnen je locale netwerk is natuurlijk beter beschermd.

De authenticatie vindt altijd plaats via het uitwisselen van een sessie-code, die soms door de support verlener wordt aangemaakt, soms op de computer van de support ontvanger. Deze code moet worden uitgewisseld (telefonisch, via e-mail of SMS). TeamViewer maakt daarnaast gebruik van een tweede veiligheidscode, wellicht omdat de Quick Support module op de klant-computer aanwezig blijft en de klant-code niet wijzigt.

Resultaten

Alle pakketten ondersteunen de basisfuncitonaliteiten (uitvoeren programma's, sleutelen aan settings, file transport en een rudimentaire text-chat functie). Ctrl-Alt-Delete wordt niet overal ondersteund en ook het herstarten van de klant-computer leidt soms tot problemen. In het ergste geval moet dat gevraagd worden aan die klant of moet opnieuw verbonden worden.

Mijn keuze: ZOHO Assist

Een instant support sessie wordt door de Service verlener gestart, een code aangemaakt. De module-downloadlink wordt aangemaakt en via mail, telefoon of sms verstuurd naar de klant die de module download, start en de rechten accepteert. Na de sessie kan de module worden verwijderd (eenmalig gebruik).

Toch nog even

uitleggen waar de backup systemen te vinden zijn:

Voor Chrome remote desktop open je deze link en klikt op Ondersteuning krijgen of Ondersteuning aanbieden. De ondersteuning krijger download een uitvoerbaar bestand, start dit en een code wordt gegenereerd. De ondersteuning krijger geeft de code door aan de ondersteuning gever.

Voor Windows 10 Quick Assist klik je op de Windows Startknop, type in "Quick Assist" en start de App Quick Assist. Een Sessie-code wordt gegenereerd door de ondersteuning gever en doorgegeven (telefoon, SMS, e-mail) aan de ondersteuning krijger die de code invoert en klikt op Scherm delen.